CERITA TENTERA, AIRSOFT, PAINTBALL & CERITA AKU

Woodsball lain dari Speedball (paintball padang), Speedball main kat padang berbantalkan tong dram dan bebelon angin, Woodsball pulak main di dalam hutan, berlawan dengan pacat, kala jengking, nyamuk & semut resaksa & main seperti perang betul-betul dan lebih mempunyai jalan cerita.

Contohnya, save the president, capture the flag, diffuse bomb dan kalau berminat nak lagi ganas dan sadis bleh main macam game Call Of Duty dan Counter Strike... perghhh layan...

Aku start main woodsball nih takde la lama sangat, sebelum ni aku main airsoft dari tahun 1990an, sekarang dah berenti main airsoft & bebarang semua dah jual sebab sukan airsoft ni diharamkan di Malaysia tapi aku tak nampak pun IMPACT buruk sukan airsoft ni kat Malaysia, berapa ramai sangat orang yang berani guna senjata mainan untuk merompak? Atau berani ke kita guna senjata mainan dan berdepan dengan Pak Guard yang pakai Pump Gun tu?...Kes rompak guna senjata betul lagi banyak dari senjata palsu dan aku pun tak paham kenapa negara-negara maju lain meng-halalkan sukan airsoft ni tetapi kita tidak...entah la...dari buat benda tak elok baik main paintball & airsoft kan...Ada gak menafaat...

Ok citer tentang aku pulak...

Apa yang buat aku ada pengalaman menembak ni mungkin sebab dedulu dok ngikut Pak Long aku memburu rusa, kijang, kancil dan beburung di hutan, so rasanya agak dah biasa memegang senapang nih, bagi aku marker paintball/ airsoft ni lebih kurang sama jer dengan senapang betul cuma peluru lain, recoil pun sememang nya lain.


HOPE SEMUA READERS ENJOY MEMBACA BLOG SAYA NI & JUGA SAYA HARAP SEMUA BOLEH FAHAM CARA-CARA BUKAK-MEMBUKAK TIPPMANN A5 / 98 YANG SAYA SEDIAKAN.


SAYA BELUM TUNJUK LAGI ILMU DIY REBORE MARKER LAGI KAN...POWER DAN SEDAP PERGINYA...HEHEHE

THANKS

totis Paintball Valley aka Black Cell



Friday, June 1, 2012

MISTERI PERLURU BERPANDU Beyond Visual Range(BVR) TUDM


1. Menurut Pendaftar Senjata Konvensional Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB),Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM) hanya mempunyai 20 buah misil Beyond Visual Range (BVR) dari jenis AMRAAM ( Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile) iaitu AIM-120C.
2. Senarai itu menunjukkan simpanan misil AIM-120C tudm pada tahun 2005 tetapi tidak diketahui jika Malaysia ada membuat penambahan kerana senarai tersebut tidak diisi untuk tahun-tahun berikutnya.
3. Pendaftar itu mengkehendaki negara-negara yang menjadi ahlinya menyenaraikan senjata
strategik milik mereka, Malaysia turut menyenaraikan ribuan roket yang digunakan untuk sistem pelancar roket berganda tentera darat iaitu ASTROS II.
4. Melalui maklumat ini, sudah SAHLAH bahawa misil BVR yang canggih ini sudah pun dimiliki TUDM sejak dari tahun 2005 tetapi jumlahnya sangat sedikit untuk memberikan impak yang besar.
5. Kesemua peluru berpandu BVR itu hanya boleh dilancarkan dari pesawat F/A 18 Hornet dan tidak pada MIG-29 Fulcrum Malaysia.
6. Adalah agak mustahil, peluru berpandu BVR ini boleh dipasang kepada MIG 29 kerana sistem
perisian Russia dan Amerika yang tidak serupa, tambahan pula, pihak Russia sudah pasti enggan
mendedahkan “Source Code” pesawat buatan mereka kepada jurutera Amerika Syarikat (AS) untuk tujuan integrasi.
7. Menurut senarai pendaftaran itu, Malaysia mengesahkan pemilikan 20 AIM-120C untuk lapan buah F/A 18 milik TUDM, sangat kecil kuantitinya berbanding misil BVR yang berjumlah di antara 100 ke 300 buah milik Singapura.
8. Ini menunjukkan kabinet AS telah pun meluluskan penjualan AMRAAM AIM 120C kepada Malaysia selepas negara-negara di rantau ini seperti Singapura dan Thailand memilikinya bertahun lebih awal.
9. Menurut laman-laman website pertahanan, peluru berpandu BVR AMRAAM AIM 120C ini sangat mahal harganya dan kemungkinan, harga pembelian 20 buah AIM 120 ini mungkin mencecah harga di antara RM30-35 juta.
10.Penulis berpendapat, Malaysia mungkin membeli sedikit sahaja peluru berpandu ini kerana
pesawat Hornet TUDM telah dioptimumkan untuk serangan darat atau laut dan bukan untuk “Air Superiority”.
SEJARAH BVR DI ASIA TENGGARA
11.Pembelian 20 buah adalah memadai untuk 8 Hornet, lagipun, kerajaan Malaysia sudah membuat analisanya bahawa jika senjata canggih itu dijual kepada negara ini, versinya sudah pasti tidak sehebat versi yang dijual kepada Singapura.
12.Perkara ini pernah didedahkan oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang memberitahu, Hornet Malaysia tidak dapat dioptimumkan ke tahap 100 peratus memandangkan keengganan pihak AS untuk memberi “Source Code” pesawat itu kepada Malaysia.
13.Dengan itu, tidak berbaloi untuk membeli banyak, kemasukan misil itu pun adalah untuk
menambahkan “taring” kepada Hornet TUDM.
14.Persoalan sekarang, apa ada misil BVR lain dalam inventori TUDM, mungkin pada pesawat MIG 29s Fulcrum (type C) miliknya?
15.Saya sendiri menolak kemungkinan TUDM mempunyai misil BVR yang dipasang pada Mig 29 sebelum tahun 2005 atau sebelum kemasukkan Sukhoi SU-30MKM.
16.Pendaftar yang sama juga tidak menyenaraikan pemilikan BVR buatan Russia seperti misil
tercanggih AMRAAMSKI R-77 Vympel dalam inventori TUDM.
17.Umum mengetahui, tokoh republik itu, Lee Kuan Yew pernah mencabar mana-mana negara asing untuk menyerang Singapura sebaik sahaja Singapura mengesahkan pembelian peluru berpandu BVRnya pada tahun 2000.
18.Ada desas desus yang menyatakan Mig-29 Malaysia telah dimodifikasi untuk dipasang R-77, dan desas desus ini mungkin timbul kerana Mig-29 yang dibeli Malaysia telah dipasang dengan sistem radar yang berkemampuan untuk memandu misil BVR seperti R-77.
19.Radar yang dimaksudkan ialah NO-019M. Radar ini mampu memandu dua misil jenis R-77 serentak ke arah dua sasaran, ia dipasang oleh jurutera Russia yang berkhidmat dengan Aerospace Technology System Corporation Sdn Bhd satu ketika dahulu.
20.Mungkinkah ada kebenaran bahawa pemasangan radar ini telah menyebabkan Singapura mengelabah, kerana ini merupakan petanda awal bahawa Malaysia telah atau akan membeli R-77.
21.Singapura mula mendesak kongres AS supaya melepaskan penjualan AIM-120C, mereka berjaya dan kejayaan ini turut dikongsi oleh Thailand yang juga terancam dengan kemasukkan misil itu oleh jiran tertangganya.
BUKTI MISIL BVR R-77 TIDAK WUJUD DALAM INVENTORI TUDM
21.Baiklah…jika benar R-77 telah pun berada dalam inventori TUDM, Lee Kuan Yew sudah pasti
tidak berani mencabar “mana-mana” negara itu, sudah pasti dalam otak Lee Kuan Yew, “mana-mana” negara yang dimaksudkan itu sebenarnya ditujukan khas kepada Malaysia.
22.Pihak perisikan Singapura pastinya sudah berjaya membuktikan bahawa TUDM tidak memiliki senjata yang hebat seperti R-77 ketika itu dan menyakinkan Lee untuk membuat kenyataan yang mencabar air muka rakyat Malaysia pada ketika itu.
23.Kini, jumlah pemilikan AIM 120C Singapura telah mencecah kepada 300 buah, dengan pembelian terakhir pada 2008.
SINGAPURA KENA KELENTONG
24.Bagaimanapun, tokoh terulung Singapura ketika itu pun mungkin tertipu dengan khabar-khabar angin dari Malaysia.
25.Malaysia telah berjaya menimbulkan perasaan gerun pada pemikir angkatan tentera Singapura dengan khabar konon-kononnya TUDM sudah ada BVR.
26.Singapura panik kerana ini bermakna TUDM sudah satu langkah kehadapan berbanding Tentera Udara Republik Singapura (RSAF).
27.Ramai rakyat termasuk saya sendiri pun percaya R-77 sudah memasuki TUDM, ada sebilangan besar pula terkeliru di antara R-27 dan misil canggih BVR seperti R-77.
28.R-27 dan R-77 bukan misil yang serupa, hanya satu daripada mereka digeruni iaitu Vympel R-77.
29.Singapura pada ketika itu turut percaya, perisikan mereka pun percaya menyebabkan kerajaan PAP mendesak AS untuk melepaskan penjualan AIM-120C kepada tentera udara Singapura.
30.AS sendiri berasa berat hati untuk menjual senjata terbabit kerana bimbang kedatangan misil BVR dari jenis AIM 120 C bakal mencetuskan perlumbaan senjata.
BUKTI LAIN BAHAWA MISIL R-77 SUDAH WUJUD DALAM INVENTORI TUDM
31.Ada juga penganalisa pertahanan yang berpendapat, kebimbangan dan desakan Singapura ini
membuktikan bahawa misil BVR seperti R-77 sudah ada di tangan TUDM.
32.Penulis pernah membaca satu laporan pertahanan dari Australia yang menyebut bahawa pemikir angkatan tentera negara Kangaroo itu melihat dengan penuh kebimbangan dengan pemasangan radar terbaru pada MIG-29 Malaysia.
33.Laporan itu juga menyebut bahawa arkitek pertahanan mereka telah mendesak kerajaan Australia untuk turut mendapatkan sejumlah misil BVR dari jenis AIM-120 C dari AS.
34.Ia juga memberitahu dalam satu latihan pertempuran udara, kesemua pesawat pejuang Australia telah berjaya ditembak jatuh oleh juruterbang MIG-29 Malaysia dengan menggunakan misil R-77.
35.Selepas beberapa tahun pendedahan dari artikel itu, laporan terbabit menjadikan hujah saya
bahawa TUDM sudah pun memiliki R-77.
36.Akhirnya saya mendapat tahu bahawa, penembakan jatuh pesawat-pesawat Australia ini merupakan simulasi R-77, iaitu tembakan atau “Lock On” yang dibuat oleh radar terbaru MIG-29 Malaysia kerana radar tersebut seperti yang diceritakan di atas mempunyai keupayaan memandu misil BVR.
PENDAPAT PERIBADI PENULIS
40.Penulis secara muktamad akhirnya menolak bahawa TUDM sudah mempunyai misil BVR seperti R-77 untuk dipasang pada MIG-29.
41.Sebab-sebab TUDM tidak memasang R-77 ke atas MIG-29nya tidak diketahui tetapi penulis tidak menjumpai sebarang rekod yang menunjukkan MIG-29 dari negara luar berjaya melakukan pelancaran R-77 ke atas sasaran, baik semasa perang Iraq sehinggalah ke perang Serbia.
42.Mungkin diantara sebab R-77 tidak dipasang pada MIG-29 Malaysia adalah disebabkan fungsi pesawat itu yang dioptimumkan TUDM sebagai pesawat pemintas atau “Interceptor”.
43.Sebagai pesawat Interceptor, MIG perlu dikonfugirasikan seringan mungkin untuk memberikan pesawat itu daya tujahan dan kelajuan, misil berjarak sederhana seperti R-27 sudah bersesuaian untuk tugas pesawat Interceptor.
44.Penulis telah memeriksa beberapa kali dengan sumber-sumber dalaman dan setiap pertanyaan memberikan jawapan yang positif dan negatif.
45.Sumber yang paling dipercayai oleh penulis menyakinkan bahawa R-77 tidak pernah wujud dalam inventori TUDM atau dipasang pada Mig-29nya.
BVR DALAM INVENTORI TUDM HARI INI
46.Malaysia baru sahaja mendapatkan Sukhoi SU-30. Tidak perlu dipertikaikan lagi, misil BVR
seperti R-77 sudah pasti turut sama dibeli untuk dipasang pada Sukhoi yang lebih berat dan lebih berkemampuan enjinnya.
BERIKUT MERUPAKAN SENARAI PELURU BERPANDU TUDM PADA TAHUN 2000.
1. R27 untuk jarak sederhana (HARGA RM587,000)
2. AIM 7 untuk jarak sederhana F-18 (HARGA RM1.4 JUTA)
3. AGM84 serangan laut jarak sederhana untuk F-18 (HARGA RM4.1 JUTA)
4. AGM65 serangan udara ke darat untuk F-18 (HARGA RM 1.5 JUTA)
5. R73 jarak dekat untuk MIG-29 (HARGA RM 325,000)
6. AIM 9M jarak dekat untuk F-18 (HARGA 500,000)
7. AIM 9P4 jarak dekat untuk pesawat HAWK (HARGA RM200,000)
Semua senarai peluru berpandu di atas merupakan maklumat pemilikan dan harga belian pada tahun 2000, dan ia tidak menyebut kewujudan R-77 (Maklumat diperolehi dari kertas jawapan Dewan Negara, Parlimen Malaysia).
SENARAI YANG BERTANDA # DI BAWAH MERUPAKAN MAKLUMAT DARI INSTITUT PENYELIDIKAN KEAMANAN ANTARABANGSA STOCKHOLM :
BERIKUT MERUPAKAN SENARAI PEMBELIAN PELURU BERPANDU TUDM DI ANTARA 2003-2007#
1. R-77 – 100 buah untuk kegunaan SU-30
2. R-73 – 170 buah untuk MIG dan SUKHOI
3. Kh-31A1/AS 17 – 80 buah (Ada dua versi yang dibeli iaitu Kh-31A dan Kh-31P) untuk kegunaan SU-30.
4. R27 – 100 buah untuk MIG dan SUKHOI
BERIKUT MERUPAKAN SENARAI TIDAK RASMI PELURU BERPANDU TUDM
1. AMRAAM AIM-120C – 20 buah sahaja jika mengikut Pendaftar Senjata Konvensional
Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB). Selain dari itu, TUDM tidak pernah mengesahkan pemilikan misil BVR ini kepada umum melalui media tempatan.
2. Bom Pintar Paveway – TUDM tidak pernah mengesahkan pemilikan bom pintar canggih ini
tetapi pemilikan alat Laser Targer Designator oleh PASKAU juga mengesahkan bahawa TUDM memiliki bom ini.
3. Misil HARPOON – TUDM tidak pernah mengeluarkan foto mengenai pemilikan peluru
berpandu anti kapal ini tetapi sumber penulis mengesahkan bahawa Hornet TUDM yang
dikonfigurasikan untuk anti perkapalan menggunakan misil ini untuk tugas itu dan bukan misil
Exocet.
NOTA PENULIS : BLOG ASIANDEFTECH ADA MEMBUAT SENARAI LENGKAP MISIL-MISIL ANGKATAN TENTERA
MALAYSIA. SILA RUJUK
http://asiandeftech.blogspot.com/2008/11/senarai-misil-yang-dimiliki-oleh-atm.html
BERIKUT MERUPAKAN PEMILIKAN MISIL DAN BOM TENTERA UDARA REPUBLIK SINGAPURA (SENARAI PEMBELIAN PADA 2007)#
1. AIM-120C – 100 untuk kegunaan F-15 SG
2. AIM-9X Sidewinder – 200 untuk F-15 SG
3. AGM-154 JSOW – 60 buah untuk F-15 SG
4. Bom pintar JDAM – 50 buah
5. Bom pintar Paveway – 84 buah termasuk 28 GBU 10 dan 56 GBU 12.
Sehingga kini, negara di rantau ini yang mempunyai kemampuan misil BVR adalah Malaysia,
Singapura, Thailand dan Vietnam.
Indonesia dan Filiphina masih ketinggalan.
Tentera Udara dari negara Malaysia dan Singapura juga berkemampuan untuk melakukan “precision strike” serta serangan pada waktu malam sedangkan Thailand, Vietnam, Indonesia dan Filiphina masih lemah atau tidak mempunyai keupayaan ini.

3 comments:

Anonymous said...

Kerajaan Malaysia tidak akan mendedahkan sistem pertahanannya.walaupun sudah memilikinya spt N-010 Zhuk(andai).. Rahsia kerajaan dlm maklumat sistem pertahanan adalah sulit. kalau rajn terjah.pi lah ke Universiti Perthnan M'sia..tetapi jgn hairan kalo ada pelajar luar negara menuntut disana...(jika ada)..dgr khabar pihak USA pun join venture dlm Uni.tersebut..bole risik sendiri

Anonymous said...

hehe..darimana sumbernya tni-au belum punya bvr missile.?

tni belum bisa melakukan serangan precision strike ? aduh hebat2 sekali analisanya...malaysia jaguh

Fatin Nabilah Mohd Yusof said...

Ok