CERITA TENTERA, AIRSOFT, PAINTBALL & CERITA AKU

Woodsball lain dari Speedball (paintball padang), Speedball main kat padang berbantalkan tong dram dan bebelon angin, Woodsball pulak main di dalam hutan, berlawan dengan pacat, kala jengking, nyamuk & semut resaksa & main seperti perang betul-betul dan lebih mempunyai jalan cerita.

Contohnya, save the president, capture the flag, diffuse bomb dan kalau berminat nak lagi ganas dan sadis bleh main macam game Call Of Duty dan Counter Strike... perghhh layan...

Aku start main woodsball nih takde la lama sangat, sebelum ni aku main airsoft dari tahun 1990an, sekarang dah berenti main airsoft & bebarang semua dah jual sebab sukan airsoft ni diharamkan di Malaysia tapi aku tak nampak pun IMPACT buruk sukan airsoft ni kat Malaysia, berapa ramai sangat orang yang berani guna senjata mainan untuk merompak? Atau berani ke kita guna senjata mainan dan berdepan dengan Pak Guard yang pakai Pump Gun tu?...Kes rompak guna senjata betul lagi banyak dari senjata palsu dan aku pun tak paham kenapa negara-negara maju lain meng-halalkan sukan airsoft ni tetapi kita tidak...entah la...dari buat benda tak elok baik main paintball & airsoft kan...Ada gak menafaat...

Ok citer tentang aku pulak...

Apa yang buat aku ada pengalaman menembak ni mungkin sebab dedulu dok ngikut Pak Long aku memburu rusa, kijang, kancil dan beburung di hutan, so rasanya agak dah biasa memegang senapang nih, bagi aku marker paintball/ airsoft ni lebih kurang sama jer dengan senapang betul cuma peluru lain, recoil pun sememang nya lain.


HOPE SEMUA READERS ENJOY MEMBACA BLOG SAYA NI & JUGA SAYA HARAP SEMUA BOLEH FAHAM CARA-CARA BUKAK-MEMBUKAK TIPPMANN A5 / 98 YANG SAYA SEDIAKAN.


SAYA BELUM TUNJUK LAGI ILMU DIY REBORE MARKER LAGI KAN...POWER DAN SEDAP PERGINYA...HEHEHE

THANKS

totis Paintball Valley aka Black Cell



Wednesday, February 22, 2012

Cara nak buka & pasang TIPPMANN 98

TIPPMANN 98 / 98 Custom / 98 Rental

Original Marker TIPPMANN 98


Kit AK47 untuk TIPPMANN 98

Haaa... aku tau ramai yang beli marker tapi ramai jugak yang tak berani 'dismantle' marker sebab takut spring terbang & tak tau cemana nak pasang balik, takut dah bukak ada pulak parts yang tertinggal dan lelain sebab lagi, so kat sini aku nak tunjukan cemana nak bukak & pasang kit AK47 dari TIPPMANN dan pada yang takde kit, cara bukak marker ni pun sama jugak cuma kit AK47 tu takde aje... So here it goes...

Baringkan marker dengan bahagian kepala skru menghala ke atas kemudian buka segala skru yang ada pada badan 98 korang, jangan lupa jugak 2 skru pada tank adapter. Di ingat, cemana cara korang buka macam tu lah korang pasang balik, kalau takut lupa mesti label kan, kalau blur jugak, korang boleh ambil gambar setiap step yang korang buat, kalau bongok jugak aku cadangkan korang antar jer ke kedai paintball untuk dieorang bukakan...





Apa yang korang tengok kat sini adalah apa yang korang nampak bila korang buka 98 korang, step by step pemasangan dia akan aku tunjukkan kat bawah nanti, jangan takut...


Pasangkan POWER TUBE, kemudian...


Terbalikkan badan 98 korang dan skru kan semula POWER TUBE tu, kemudian...


Pasangkan FRONT BOLT dan LINKAGE ARM, selitkan front bolt pada power tube dan linkage arm di atas front bolt & power tube (dah ada lubang cuma sangkutkan jer), linkage arm rupa dia yang macam dawai dan penghujung dia dibengkok kan...kemudian...


Pasangkan FRONT SIGHT PIN di bahagian depan 98 korang. Di ingat front sight pin ni pendek dari pin-pin receiver dowel, kemudian...


Pasangkan FRONT SIGHT, di minta berjaga-jaga kerana ada clip dibelakang front sight, kemudian...


Pasangkan BALL LATCH pada bahagian depan 98 anda, kedudukannya mesti betul ye, kemudian...


Pasangkan kelima-lima RECEIVER DOWEL PIN pada tempat nya dan SAFETY PIN juga begitu, ingat bahagian merah pada safety pin mestilah berada di bahagian atas, TRIGGER GUARD juga selitkan pada bahagian yang disediakan, kemudian...


Pasangkan TRIGGER dan TRIGGER SPRING mestilah berada di hadapan safety pin, selit jer, kemudian...


Pasangkan SEAR dan SEAR SPRING pada tempat seperti gambar di atas, kemudian...


END CAP original 98 dah di keluarkan dan diganti dengan END CAP+STOCK AK47, jangan lupa O-RING tu masukkan sekali ke DRIVE SPRING tu, kemudian...


Masukkan DRIVE SPRING yang dah di selit kedalam END CAP/ STOCK ke dalam REAR BOLT, kena paksa sket sebab spring kan, kemudian...

Jika korang punya 98 original, pasang balik END CAP lepas tu pasang badan dan skru balik semua skru yang ada...SIAPPPP....

untuk 98 with kit AK47, sila tengok gambar bawah...


Pasang badan dan skru bahagian belakang 98 korang, kemudian...


Pasang kit hadapan AK47, selit jer pastu pasang skru, kemudian...


Pasang magazine kit AK47, kemudian pasang skru...senanggg...kemudian...


Skrukan yang mana patut...SIAPPPPPP!!!

Diingatkan, ada skru original akan dibuang dan diganti dengan skru-skru yang dibekalkan dengan kit sebab jadi kena la pandai-pandai sendiri skru mana yang perlu dan yang tak perlu...













2 comments:

zanadi said...

saya bukak marker saya..bile siap pasang dia transform jadi macam ekzos kete myvi..camne ek tu..ada nasihat yg bernas x?:S

TOTIS @ Black Cell said...

Tau la ada MyVi, ekcen pulak cik yah nih!